Suntem stricati… aproape iremediabil


Iar mi-a crescut zaharul. Ca, deh, asa se intampla cand vad nesimtiti. Da’ nesimtiti rau, nu gluma. Ca in mai fiecare an, cum incep niste ploi mai zdravene, cum avem inundatii in diverse zone ale tarii. Ca taiat padurile fara cap, ca reimpaduriri canci, ca intretinut infrastructura existenta nu ne intereseaza, ca indiguiri nu vrem sa facem, ca ne construim case in zone inundabile etc. Si iar spectacol si motive sa deplasam echipe intregi de jurnalisti care sa descrie in tuse cat mai groase tragismul situatiei. Asa se vede la televizor: ca e rau de tot, ca oamenii raman fara case, ca le mor copiii, ca raman fara agoniseala de-o viata. Cand ajungi acolo insa, realitatea nu-i chiar asa crunta. Si, chiar si cand se apropie de ce vedem la stiri, e ceva ce te face sa tragi o injuratura si sa-ti vina sa pleci si sa-i lasi sa-i ia apele ori sa-i acopere zapada.

De ce m-am enervat? Pai am vazut un filmulet in care un pompier desfunda un canal dintr-un sat, iar localnicii stau si fac misto.

Si mi-am amintit de anii studentiei si de cateva proiecte de voluntariat la care am participat. Ca mergeam ca prostii si-i ajutam pe niste idioti de la sate care statea si faceau misto. Ne cazam in scoli, dormeam in saci de dormit, ne improvizam niste dusuri, ne gateam singuri si ajutam oameni amarati din diverse sate. Ca intre ei nu prea se ajutau. Si am intalnit batrani ai caror copii locuiau in acelasi sat cu ei, dar care nici macar nu-i vizitau, ce sa mai zic de ajutat. In fine, la inceput, ca sa vada ca avem intentii bune, incepeam prin a strange gunoaiele. Am facut curat in casele unora, am zugravit, am dat cu var, am taiat lemne. Au invatat ceva din asta? Au invatat fix nimic. Ca la doua luni dupa ce am plecat de acolo, gunoaie si mai multe. Dezvoltat spirit comunitar? Deloc. Multumiri? Sigur, insa doar de la cei care erau ajutati. Luati la misto? Normal. Ba mai mult, imi amintesc ca, intr-o seara, in timp ce stateam la un foc de tabara in curtea scolii in care dormeam, a trebuit sa ne strangem rapid catrafusele pentru ca niste idioti incepusera sa arunce cu pietre.

Ma apuca uneori un elan cetatenesc si elaborez in minte diverse programe sociale. Si stiu ca as putea atrage multi tineri in proiecte de voluntariat. Da’ dupa ce vad cum se comporta cei din zonele alea cu probleme, ma tai ca maioneza. Adica viitura se indreapta catre satul tau si tu stai cu palma-n fund si te uiti la mine care car saci cu nisip pentru diguri si mai si razi ca prostul cand alunec si cad in noroi? Apa la hotarul satului si tu n-ai alta grija decat sa stai la birt? Pai meriti sa te ia apa si sa mori inecat. Ca esti prost. Si nu doar atat, mai esti si nesimtit. Troienele acopera casele, batranii degera in casele din care nu pot iesi. Si ce fac aia care-s in putere? Poteca pana la carciuma si injura ca nu-i ajuta Primaria si Guvernul. Pai, boule!, daca tie nu-ti pasa ca ma-ta si tac-tu mor in casa si nu faci nimic, de ce mi-ar pasa mie? Cum sa fie singura ta grija sa-ti acopere butoaiele cu tuica? Da-o dracului de bautura si du-te si ia-ti parintii la tine acasa! Si pompierul acela a fost prost ca n-a zis nimic. Ca eu luam lopata si, in loc sa desfund canalul, le ardeam una peste bot de scarmau apoi cu mainile si desfundau.

Dar asa ne-am invatat: sa ni se dea. Pai, sa ti se dea cand ai nevoie, da’ sa si pui osu’ la treaba. Si ne mai miram de ce traim cum traim. Pai e simplu: ca suntem prosti. Si mandri ca nimeni nu mai e ca noi. Ce ar trebui sa faca Guvernul? Politici culturale si educationale, aia ar trebui sa faca. Da’ politicienii politicianisti nu-s interesati sa aiba cetateni, ci prosti. Prosti care sa-i voteze.

8 comentarii la “Suntem stricati… aproape iremediabil

  1. fireplace spark spune:

    Si eu m-am intrebat de ce sa fac, de ce sa ajut!Iti spun :pentru ca-mi pasa, pentru ca nu vreau sa fiu unul din acei carora le trece viata pe langa ei si nu fac nimic.Si ce daca nu sunt apreciata?!Cand fac un lucru , il fac cu suflet, nu astept nimic in schimb.Da, e dureros sa vezi ca incerci sa ajuti si esti luat in deradere sau vezi ca te lupti cu morile de vant, ca cel pe care vrei sa-l ajuti nu se ajuta singur.Dar ,daca nu e unul ca mine, ca tine, ca cei care mai sunt cu initiativa si suflet,atunci unde ajungem?O turma de nepasatori, o turma de needucati…
    E adevarat insa, ca in decursul anilor mi-am pierdut si eu parte din avantul avut la inceput, dar pot sa-ti spun ca nu mai mult de cateva luni in urma am trecut printr-o zona a tarii frecvent lovita de inundatii si am fost placut surpinsa sa vad ca oamenii nu asteptau autoritatiile sa le ofere solutii sau sa-i ajute.I-am vazut cum vecin ,cu vecin ,puneau mana pe lopeti si galeti si se ajutau singuri.La fel am vazut si pod construit de cetatenii unei comune care au incetat sa mai astepte mila sau reactia autoritatillor si au actionat ei asumandu-si toate riscurile de rigoare,podul fiind construit chiar in timo record.(caz indelung mediatizat la tv)
    Cu ultimul alineat iti dau dreptate!

  2. ivanilici spune:

    Iti pasa. Da’ de ce-ti pasa? Pai daca unuia nu-i pasa de el, de ce-ti pasa tie? Te face sa te simti mai om? Poti sa ajuti un om cu forta?

  3. fireplace spark spune:

    Imi pasa pentru ca am fost educata sa-mi pese, imi pasa pentru ca asta sunt, pentru ca simt compasiune , pentru ca de multe ori iau problemele altora asupra mea…Nu poti sa ajuti un om cu forta, dar poti incerca.
    Nu sunt absurda, insa, stiu cand e momentul sa renunt si care sunt cauzele pentru care merita sa lupt.Mi se intampla de multe ori sa fac si gesturi din instinct si mi se intampla uneori chiar sa regret dar pana la urma cred ca tot le fac…

  4. ivanilici spune:

    Si daca erai invatata altfel, ce-ai fi facut? Spui ca simti compasiune? Bun. Si daca NU ai simti? Si DE CE trebuie sa iei problemele altora asupra ta? De ce sa le porti?

  5. fireplace spark spune:

    Nu am raspunsul pentru toate, sunt atipica din multe puncte de vedere si am incetat de ceva vreme sa ma intreb de ce. Asta sunt eu,insa nu de fiecate data e bine…

  6. fireplace spark spune:

    E posibil ca asta sa fie o explicatie, dar mai degraba consider ca e o combinatie intre cele doua, iar in functie de situatie primeaza una sau alta si uneori chiar se bat cap in cap (dar asta mai rar).

  7. […] in urma cu ceva timp ca suntem stricati ca natie si ca mi-e teama ca asta e … iremediabil. Mi-a parut putin rau dupa ce am scris si am socotit […]

Lasă un răspuns

