Responsabilitati si victime… si o doamna ministru… a (ne)educatiei


Sunt unul dintre cei care au trecut prin scoala precum gasca prin apa: nu ma pot lauda ca as fi stat prea mult cu burta pe carte, cel putin nu pe ce, chipurile, mi se impunea la scoala. Am invatat ce-am vrut si cand am vrut. Dar s-a lipit cate ceva de mine, suficient cat sa stiu sa scriu si sa vorbesc corect, sa fac socoteli, sa nu bag vreun cui in priza, sa vorbesc fluent doua limbi straine si sa inteleg inca vreo doua, sa am habar de ideile forta care au modelat istoria omenirii etc. Pe scurt, scoala mi-a folosit la a-mi dat cateva directii. Si nici nu cred ca doream mai mult. N-am avut nicicand ideea ca voi iesi din scoala avand vreo meserie.

Au trecut ceva ani de cand n-am mai avut vreo tangenta cu scoala, si cel putin vreo 18-20 de cand gramatica limbii romane nu mi-a mai fost predata. Pe vremea mea (a dracului de enervanta expresia asta insa), daca nu stiai sa folosesti corect cratima, daca erai strain de uzul corect al unor prepozitii, daca timpurile verbale nu-ti erau prea prietene se stia ca ramai cam corigent. Nu-i nimic, nu trebuie sa fii mai mult de absolvent de gimnaziu pentru a vinde flori sau pentru a fi salahor. La fel cum nu vad de ce trebuie sa fii musai absolvent de facultate pentru a fi … agent de vanzari. Am avut colegi de scoala generala care o tineau din corigenta in corigenta dar care, la nivelul actual al invatamantului romanesc, ar fi reusit sa ia minim 6 la examenul de capacitate. La fel cum colegii mei de liceu care au picat la bac ar fi luat acum minim 7.

In afara  brumei de cunostinte, scoala mi-a mai dat ceva: responsabilitatea. Vrei sa faci ceva rau? Nu-i nimic, dar platesti pentru asta.

Zilele trecute s-a descoperit la un liceu ca unii dintre profesorii supraveghetori erau dispusi (contra unei sume de bani) sa ajute elevii sa treaca de acest foarte dificil examen. Niste hoti de ambele parti. Oricum, in momentul in care te apuci sa furi la un examen de genul acesta, din punctul meu de vedere esti un idiot. Nu e ca si cand ai fi copiat la un extemporal la romana pentru ca ti s-a imbolnavit pisica si ai fost toata ziua cu ea la veterinar, nemaivand timp sa citesti cele 20 de poezii pe care profa ti le-a dat de citit de pe o zi pe alta. Esti un idiot care vrea sa para ceea ce nu este si care, peste ceva vreme – cand va absolvi si o facultate – va plange ca a invatat, are o diploma si nu-si gaseste un serviciu potrivit cu studiile sale.

In mod normal, dupa o asemenea frauda, urmeaza ca mult iubita noastra putere judecatoareasca sa faca tot ce trebuie pentru gasirea si pedepsirea vinovatilor.

Ehe, si acum incepe partea interesanta. Copiii astia simpatici, care doreau sa treaca examenul furand, au fost cam luati pe sus la audieri. Sau nu. Iar stimata doamna ministru a declarat urmatoarele: „Sunt șocată și înspăimantată. Cine și în ce vrea să transforme școala românească? Sunt de acord că nimeni nu poate opri ancheta, dar copiii sunt doar victimele acestor derapaje” (sursa aici).

Aha, deci daca vrei sa faci rost de diploma cu bani si esti prins, esti… victima. Mai, sa fie! Deci la 18-19 ani vrei sa furi un examen si, culmea!, esti declarat nu ceea ce esti, adica hot, ci… victima. A cui? A sistemului? A profesorilor? A presiunii? Superb doamna ministru, superb! In curand vom asista la explicatii de genul:

„Sunt o victima a domnisoarei care arata atat de bine. Frumusetea ei mi-a luat mintile asa ca n-am stiut ce fac si am violat-o.”

„Eram linistit la serviciul asta prost platit, membru in comisia de licitatie si a venit un tip sa-mi propuna o spaga. Sunt o victima.”

„Vecinul meu are o casa frumoasa, o nevasta top model, masini de lux. Sunt o victima a statusului sau. De asta am vrut sa-l omor.”

Si ce sa zicem? Nu vom avea nimic de zis. Vom incerca sa fim cu totii mediocri, urati etc., pentru ca nu cumva sa cream, prin ceea ce suntem, victime de genul celor exemplificate mai sus.

Am tot zis ca eu din Romania nu plec, insa tare ma gandesc ca, daca lucrurile continua in stilul asta, imi fac frumos bagajele si ma duc fara nicio urma de regret.

9 comentarii la “Responsabilitati si victime… si o doamna ministru… a (ne)educatiei

  1. Grig spune:

    Absolut de acord, ma regasesc intru-totul in ideile exprimate in prima parte a articolului matale…
    A doua parte mi se pare insa prea robespierreana (iertat fiindu-mi barbarismul!)…Si stii de ce? Cei care dau Bac-ul acum si incearca frauda nu fac altceva decat sa continue ceea ce au practicat si in timpul gimnaziului si a examenului de capacitate…
    Sunt cei pe care noi i-am educat astfel, de aceea cred ca ii judeci cam prea aspru.
    Sunt cei care au observat inca din clasa I-a, a II-a ca daca mama ii „da ceva” d-nei invatatoare, va primi calificativ maxim fara sa isi strice ochisorii candizi cu cartea, mai bine ii foloseste intr-un mod placut, pe facebook sau chiar „Privat spice”.

  2. Petre spune:

    Pardon, dar uitai sa precize: Grig, aka Petre 🙂

  3. ivanilici spune:

    Nea Griguta ori Petrica,
    e drept ca la noi s-a dezvoltat o adevarata traditie in sarirea etapelor si cumpararea notelor, creand astfel iluzia competentei. Recunosc acest aspect. Insa, daca situatia aceasta e reala, este ea si … legitima?

  4. Petre spune:

    Doamne fereste, departe de mine gandul ca situatia ar fi legitima! E absolut condamnabila!
    Am vrut sa spun doar ca, mi se pare, ii judeci un pic cam aspru pe „catindati”.
    Vina principala ne apartine noua, cei care i-am format astfel.
    Totodata, din perspectiva diacronica vorbind, cred ca la fiecare etapa din istorie, generatia matura a considerant ca cea ulterioara e una pierduta…Pana la urma, daca nu vor fi capabili de nimic, se vor elimina singuri din societate.
    Iar cei valorosi, pleaca prin cele tari straine…Pai de-asta imi esti? 🙂

  5. ivanilici spune:

    Eu nu ma vad vinovat in vreun fel de situatia asta. Chiar deloc. Cand va veni vremea mea, voi sti sa am grija ca pruncul/pruncii mei sa stie sa invete, ce si cum sa o faca. Si vor mai invata sa pretuiasca munca.
    Mai departe, eu nu socotesc ca generatia la care am facut trimitere e una pierduta. Nu, nu. E clar ca este… altfel decat… noi. Le admir… versatilitatea, dar nu pot fi langa ei cand profeseaza mediocritatea si impostura.
    Cand am vazut Idiocracy, mi s-a parut SF. Acum, nu mi se mai pare.
    Tari straine, DA! Mai ales cand procentul celor mai bronzati va atinge valori inspaimantatoare pentru mine. 😉 Na ca m-am declarat si rasist acum! 😀

  6. Petre spune:

    Ei, ce Dumnezeu, te stiu un om super-inteligent…:) Cand am spus „noi”, nu m-am referit la tine, si nici la mine (stii foarte bine ca, din pacate, nu ma pot lauda cu mostenitori), ma refeream in general.
    Cat despre declaratia ta rasista, nu o bag prea mult in seama…Cand procentul celor bronzati va ajunge la valori prea ridicate pentru puterea ta de suportabilitatea, va fi peste mult timp, cand vei fi mai legat de plaiurile mioritice, de o familie, de obisnuinta etc.

  7. ivanilici spune:

    Vezi ca matale ma stii altfel decat ma stiu eu (adica… geniu 😀 ).
    Referinta dumneata la „noi”, cu toata dorinta mea de a fi parte a societatii asteia, nu o pot privi decat de pe pozitii exterioare.
    Ehe, daca ai sti cat de usor sunt de dezlegat si de dezradacinat si cat de usor activabile sunt resorturile mutarii mele pe alete meleaguri… 😛

  8. Petre spune:

    Desigur, mai ales daca Doamna inimii mataluta e prin cele meleaguri… :))

  9. ivanilici spune:

    Doamna isi urmeaza, constiincioasa, Domnul. 😉

Lasă un răspuns

